НОВА о проблему укљањања експлозивних средстава у Новом Саду

Београд, 26.02.2024. – Портал Нова.рс објавио је у електронском издању чланак који се односи на неблаговремено укљањања минско-експлозивних средстава у Новом Саду.

Узимајући у обзир да МУП није одговорио на новинарска питања, стручни саговорник је био потпредседник синдиката Драган Жебељан који је и члан Специјалистичког тима за НУС.

Портал Нова објавио је чланак под насловом: “Како је бомба у дворишту породице из Сремске Каменице открила горући проблем у МУП? Данима живели поред експлозива и то из бизарног разлога” – чланак можете прочитати кликом на овај линк или на фотографију.

О овој теми у скраћеном облику писано је и у штампаном издању:

Потпредседник овог синдиката Драган Жебељан, на новинарско питање доставио је писани одговор који преносимо у изворном облику:

Новинарско питање:

  1. Зашто је вашем Одељењу за НУС потребно и по десет дана да дођу из Београда за Нови Сад и уклоне неку експлозивну направу и да ли сте као синдикат указивали на овај проблем?
  2. Зашто ПУ НС нема Одељење за НУС?

Одговор:

Ја сам заменик председника и потпредседник Синдиката полиције Слога. У МУП инспектор Члан специјалистичког тима за НУС. Изјаву дајем као представник синдиката и моја изјава није став МУП, да не буде спорно.

Колеге које се баве овим послом (сем руководиоца) су чланови овог синдиката и ја сам у име и за рачун синдиката неколико пута водио разговоре са најближим сарадницима министра у циљу унапређења рада.

Организациона јединица

Одељење за заштиту од експлозивних остатака рата (Некадашње одељење за НУС) у Сектору за ванредне ситуације је млада јединица, претходно за ове послове било је надлежно Министарство одбране. Тај кадар из МО је отишао и МУП је оспособљавао нове, као што сам и ја.

Када се формира нешто ново, реално је очекивати да ће се наићи и на проблеме. Пре свега, нама су тек прошле године враћена овлашћења полицијских службеника јер радимо са А класом оружја  -експлозивима. Рецимо пиштоље још увек нисмо задужили иако често самостално и без пратње вршимо транспорт експлозива. До скоро нисмо имали ни адекватне униформе све док нам исте није купио Миленијум Тим као донацију. Правна регулатива није адекватна у односу на друге земље. Процедуре не постоје. Али партнерским односом са МУП радимо на томе да се све то реши.

Смештај јединице

Као системска ствар је неадекватан смештајни простор јединице. Ми смо оперативна јединица и по свим стандардима и примерима из земаља ЕУ ми бисмо требали да имамо засебан смештај (попт ватрогасаца) са одговарајућим радним просторијама, гаражом за специјална возила за превоз експлозива, одговарајуће магацине за привремено складиштење МЕС и нашег примарног експлозива који нам иначе служи за уништавање пронађених експлозивних средстава, радионицу, полигоне за вежбање. На жалост ми то немамо нити је то у плану.

Чак и када се изгради нова зграда Сектора за ванредне ситуације, две три канцеларије нису условне за наше послове и наш рад. За нас је потребан посебан објекат какав има на пример ПДЗ чета која ради сличне послове као и ми.

Неблаговремен излазак на терен

Што се тиче кашњења изласка на терен, чуо сам, али нисам видео да постоји некакв инструктивни акт који је донео министар и који прописује забрану да криминалистичка форензика са терена у станице полиције доноси пронађени или одбачени МЕС, НУС или ЕОР. Дакле, сав посао пада на нас или на ПДЗ чету.

Надлежност

Такође, многи руководиоци у полицији не знају шта ко ради, односно шта радимо ми а шта ради ПДЗ чета ПЈП Полицијске бригаде за град Београд. Отуда долази до неспоразума а самим тим и до кашњења нашег ангажовања. Додатне проблеме ствара администација.

Администрација

Даћу пример: Да би наш тим изашао на терен потребно је да запримимо пријаву, ту пријаву лично носимо да се заведе као хиан предмет у другој згради пет километара даље од нас, затим се враћамо да би припремили наређења које даље шаљемо на потпис код начелника Управе а ти папири шаљу се даље на потпис код начелника Сектора. За такву организацију рада је потребно време. Дакле поред треренског рада, ми се бавимо и администрацијом.

Добро планирање

Међутим, сваки проблем се ефикасно може решити добрим планирањем, упрошћавањем администрације и добрим упошљавањм  људи. Ја сматрам да нама у Београду људски ресурси нису проблем, има нас довољно, сматрам да је проблем у лошем планирању, и превеликој бирократији. Да постоји адекватан магацин у коме бисмо могли да привремено чувамо пронађена експлозивна средства све би се брже одрађивало и били би смо ефикаснији.

Желим да истакнем да ми пре свега волимо наш посао иако је најризичнији у МУП-у. На располагању смо у било које доба дана и ноћи ако нам се то стави у задатак јер је то у интересу грађана. Али планове не правимо ми већ руководилац одељења.

Проблем Новог Сада је у нашем организовању

Што се питања зашто Нови Сад нема одговарајућу службу на то не могу да одговорим јер послодавац према потребама ствара радна места и јединице. Ми се налазимо у седишту Министарства, и наш статус и даље није адекватно решен па мислим да и Нови Сад не би био изузетак. Ми нисмо далеко од Новог Сада, али бољом организацијом може се превазићи проблем. А организација је ипак на руководиоцу организационе јединице.

Колико је способан и организован начелник који би требао да буде добар менаџер, таква нам је и служба. А грађани, у чијем интересу и радимо и који нас плаћају, нека дају свој суд.

Партнерски однос

Овај синдикат остаће посвећен партнерском односу са министром и његовим сарадницима у циљу унапређења рада и стварањем бољих услова за рад пиротехничара и инспектора који се не стварају преко ноћи. Да би неко могао да ради овај посао, поред обуке потребн је и време да би се стекло искуство.

Ово је минимално што се могло рећи за потребе кратког чланка. Нисам обухватио проблеме који се односе на запослене који раде исти посао у Крагујевацу и Нишу попут гашење радних места у Нишу, недостатак опреме, знато ниже плате од полицијских и др. – наводи Драган Жебељан