Министарство унутрашњих послова Републике Србије (МУП) наставља праксу заташкавања и скривања података од јавног интереса. Пре свега кршећи члан 6 Закона о раду који гарантује синдикатима право на професионално унапређење и увођење стандарда у радне процесе. Овога пута предмет скандала је набавка звучног оружја LRAD (Long Range Acoustic Device), уређаја који нису дефинисани ни Законом о полицији ни Законом о оружју и муницији. Дакле, незаконито су набављени и стављени у оперативну употребу у САЈ, Жандармерији и ПЈП Полицијској бригади.
Зашто је члан 6 Закона о раду кључан?
Члан 6 Закона о раду дефинише синдикат као самосталну, демократску и независну организацију запослених, у коју се они добровољно удружују ради заступања, представљања, унапређења и заштите својих професионалних, радних, економских, социјалних, културних и других појединачних и колективних интереса. Овом законском одредбом предвиђена је и активна улога синдиката у праћењу рада послодавца, као и приступ кључним информацијама које утичу на права и обавезе радника.
Ако МУП крије податке о набавци и употреби LRAD уређаја, синдикат не може да оствари законска права на заступање и унапређење услова рада својих чланова, нити да уводи потребне стандарде транспарентности и професионалности у раду министарства.
Трошење 81 милион динара на оружје без правног основа
Подаци које је Синдикат захтевао јасно указују да је МУП, без јавног тендера и уз потпис овлашћеног лица, набавио 16 LRAD уређаја за 81.000.000 динара преко посредничких фирми „Romax Trade“ и Југоимпорт СДПР. Оваква куповина је сумњива и због неусаглашености са домаћом регулативом, и због чињенице да исти уређаји коштају троструко мање на међународном тржишту.
Осврт на претходне текстове
О овом проблему смо већ писали 5. маја 2025. на веб сајту Синдиката полиције Слога под насловом “Скандал од 81 милион: Где је новац полицајаца?”, где смо указали на могуће неправилности у поступку и висину трошкова. Уследио је одговор МУП-а у коме су поново прикривени кључни подаци, што потврђује системску нетранспарентност и штету од 81 милион динара,незаконитог оружја набављеног преко посредничких фирми „Romax Trade“ и Југоимпорт СДПР. Оваква куповина је сумњива и због неусаглашености са домаћом регулативом, и због чињенице да исти уређаји коштају троструко мање на међународном тржишту.
Да ли је министар Дачић – архитекта ћутања?
Министар унутрашњих послова Ивица Дачић, по важећој процедури, потписује сва кључна решења МУП-а. Решење од 9. маја 2025. године којим се одбија захтев Синдиката, донела је овлашћена службеница, Зорица Јовановић, именована од стране министра Дачића. Дакле, њено решење о одбијању има исту вредност као да га је потписао Дачић. Остаје нејасно да ли је колегиница Јовановић у свом поступању руководила професионалним стандардима или је поступала према личним директивама самог министра, чиме су нам ускраћене следеће информације:
- Уговорну документацију и финансијске извештаје о набавци LRAD уређаја
- Правни основ – каква одредба закона о полицији или оружју дозвољава звучно оружје
- План обуке полицијских службеника за рад са звучним уређајима
- Извештаје о употреби LRAD на јавним скуповима, нарочито 15. марта 2025. Уговорну документацију и финансијске извештаје о набавци LRAD уређаја
- Правни основ – каква одредба закона о полицији или оружју дозвољава звучно оружје
- План обуке полицијских службеника за рад са звучним уређајима
- Извештаје о употреби LRAD на јавним скуповима, нарочито 15. марта 2025.
Нетранспарентност и потенцијалне злоупотребе
Позивајући се једино на ознаку „ПОВЕРЉИВО“, МУП игнорише законске обавезе о издвајању неповерљивих делова и достављању преосталих информација. Оваква пракса отвара простор за корупцију: неосновано плаћање скупих уређаја, кршење људских права и опасност од злоупотребе звучног оружја против мирних демонстраната.
Како су медији и опозиција открили истину
Док МУП заташкава, Странка слободе и правде објавила је 19. марта 2025. записник и спецификацију набавке на свом сајту. Истраживачки портали „Нова економија” и N1 указују на разлику у цени уређаја у Србији и САД (754.379 USD против 262.522 USD), што указује на „уградње“ и скривене провизије.
Занимљиво је да Министарство унутрашњих послова, према достављеном одговору колегинице Зорице Јовановић, не располаже следећим информацијама и документима:
- План набавки уређаја
- Општи подаци о набавци
- Опис и спецификација предмета набавке
- Техничка документација и планови
- Образац структуре цене
- Критеријуми за квалитативни избор привредног субјекта
- Протокол о безбедности
- Документација о тестирању и сертификацији
- Информације о коришћењу сваког појединачног ЛРАД уређаја од дана набавке до дана предаје захтева
- Подаци о лицима из Министарства унутрашњих послова обученим за рад на ЛРАД уређајима, ко је спровео обуку и када је она одржана
Дакле, набавка ЛРАД уређаја за 81 милион динара, без икакве документације о плану, спецификацијама, избору добављача или обуци, представља скандалозан пример нетранспарентности и потенцијалног злоупотребе јавних средстава. Нејасно је како је и зашто монтирано средство на возило код народне скупштине ако нико није обучен за рад на уређају – оружју.
Звучно оружје и набавка без законског основа
Оно што посебно забрињава јесте чињеница да LRAD уређаји немају упориште у домаћем законодавству: Закони о полицији и о оружју и муницији не предвиђају употребу звучних уређаја као средстава принуде. А ако је употреба ових уређаја без правног основа, није ли и њихова набавка такође незаконита?
Грађани који су присуствовали протесту 15. марта 2025. године пријавили су здравствене тегобе – панику, мучнину, вртоглавицу – изазване интензивним звуцима. Ово је довело до покретања поступка пред Европским судом за људска права, који је 29. априла 2025. године донео привремену меру, указујући на потенцијалну штетност и незаконитост употребе звучних уређаја за контролу окупљених.
Упркос томе, МУП се није одазвао на наше захтеве за објашњењем законитости набавке и употребе LRAD уређаја. Којим механизмима и ко ће сносити последице за куповину без правног основа?
Подсетимо, полицајци који случајно оштете службено возило у саобраћају веома брзо сносе одговорност – кажњавају се и морају надокнадити штету. Изгледа да за протраћених 81 милион динара нико не сноси никакве последице, јер поступак и даље остаје нетранспарентан и без одговорности.
Без транспарентности нема професионализма и демократије
Министар Дачић би професионално, требао да јавности омогући увид у све релевантне податке и стави тачку на сумње у злоупотребу буџета. Само тада ће се поштовати дух члана 6 Закона о раду – право радника и јавности на правовремене и тачне информације. У супротном, МУП и његово руководство остају без кредибилитета и легитимитета пред овим синдикатом, запсоленима и грађанима.
Синдикат полиције Слога