Сектор за ванредне ситуације укинуо 136 инструктивна акта

Вршилац дужности начелника Сектора за ванредне ситуације (СВС) Министарства унутрашњих послова, Лука Чаушић, донео је 2. јула 2025. године акт број 07-3148/25, којим се ставља ван правне снаге укупно 136 инструктивних и депешних аката који су до сада уређивали рад свих организационих јединица овог сектора.

Instruktivni akti SVS koji se stavljaju van pravne snage (1)

У акту је наведено образложење за ову одлуку, и то:

“… након што је радна група Сектора за ванредне ситуације образована са задатком да се унутар Сектора за ванредне ситуације редукују административни поступци, извршила свеобухватну анализу свих депеша и инструктивних аката којима се регулишу поступања из делокруга рада Сектора за ванредне ситуације, утврђено је да постоји потреба да се ван правне снаге стави укупно 136 инструктивних аката а све у циљу рационализације поступања организационих јединица овог Сектора.”

Нема информација о томе да ли ће нови акти бити донети, нити у ком року, нити нам је познато да су организационе јединице биле укључене у консултације.  Одлука се односи на све делове СВС-а, у дубини територије Републике Србије.

Конкретан случај: када се акт укине без замене – посао стане

Одељење за заштиту од експлозивних остатака рата (ЕОР) који је део Управе за цивилну заштиту и управљње ризиком није добило овај акт, иако се неколико укинутих аката директно односи на њихов посао.

Међу укинутим актима налазе се и три документа која су представљала основу за ангажовање тимова на уклањању експлозивних остатака рата (ЕОР):

  1. Инструкција за ангажовање тима за НУС УВС Крагујевац – акт број 09 бр. 567/18
  2. Инструкција за ангажовање тима за НУС УВС Ниш – акт број 09 бр. 217-1001/16
  3. Инструкција о поступању при уклањању и уништавању НУС – акт број 07/1 бр. 81/15

Стављање ван снаге Инструкција за ангажовање тима за НУС УВС Ниш већ доводи до конкретних проблема на терену. Посебно алармантна ситуација је у Управи за ванредне ситуације у Нишу, где начелник управе сматра да нема формални мандат, или не жели да формира тим у случају проналаска НУС и ЕОР на територији Управе Ниш.

У одсуству важећег акта, поставља се питање да ли начелник уопште има правни основ да донесе решење о формирању тима и ангажовању запослених на пословима проналажења, уклањања и уништавања експлозивних остатака рата. Пре свега јер у нормативном опису управе нема тих послова, за разлику од Управе у Крагујевцу. Може се тумачити да је овом одлуком комплетна линија рада – стопирана. Радници, средства, опрема и возила би могла да остану у стању мировања, док се теренске активности одлажу чекајући на специјалистички тим из Крагујевца или Београда.

Ово није теоријски, већ веома практичан проблем. Ради се о високоризичним задацима у којима запослени рукују експлозивом, минама, гранатама, бомбама и другим заосталим убојним средствима. Било какав административни вакуум у овој области може директно угрозити не само безбедност службеника, већ и грађана Републике Србије.

Реч без сагласности – последице могу да трпе запослени

Синдикат полиције Слога се пита:

  • Да ли је ова одлука донета уз консултације са руководиоцима организационих јединица?
  • Зашто није објављена на транспарентан начин?
  • Зашто није достављена свим организационим јединицама попут Одељења за ЕОР и запосленима који су директно погођени њеним спровођењем?

Поставља се логично питање: ко је донео одлуку без припремљеног решења? Зашто се акти укидају, а да се претходно не донесу нови? Зашто запослени који обављају најризичније послове нису ни обавештени?

Ово није само административна процедура – ово је питање функционисања читавог система.

Похвално је водити рачуна о нормативној уређености и пречишћавању прописа, али се поставља питање: зашто су нови акти доношени годинама, а претходни нису формално стављани ван снаге? Зашто се пишу и усвајају нејасни прописи који траже појашњења у виду инструкција или упутстава?

Основни принцип правне сигурности захтева да сваки нови акт експлицитно ставља ван снаге претходни. Зашто то није чињено у Сектору за ванредне ситуације? Да ли је у питању незнање, неодговорност, немар – или нешто много опасније а то је распоређивање нестручних а оданих и послушних кадрова.


From: “svs” <svs@mup.gov.rs>
To: “Milan Vasovic” <milan.vasovic@mup.gov.rs>,”Miodrag Markovic” <Miodrag.Markovic@mup.gov.rs>,”Mile Nikolic” <mile.nikolic@mup.gov.rs>,”Vedran Taskovic” <vedran.taskovic@mup.gov.rs>,”nacelnikovsza” <nacelnikovsza@mup.gov.rs>,”Ivica Micic” <ivica.micic@mup.gov.rs>,”Sasa Ignjatovic” <Sasa.Ignjatovic@mup.gov.rs>,”Zoran Budisa” <zoran.budisa@mup.gov.rs>,”Zoran Kocovic” <zoran.kocovic@mup.gov.rs>,”Dejan Seizovic” <dejan.seizovic@mup.gov.rs>,”Aleksandar L Lazarevic” <aleksandar.llazarevic@mup.gov.rs>,”Nenad D Simic” <nenad.dsimic@mup.gov.rs>,”Srdjan Mitrovic” <srdjan.mitrovic@mup.gov.rs>,”Darko Belic” <darko.belic@mup.gov.rs>,”Stojan P Milovac” <stojan.milovac@mup.gov.rs>,”Milos Esih” <milos.esih@mup.gov.rs>,”Miljan Pancic” <miljan.pancic@mup.gov.rs>,”Stojan Makic” <stojan.makic@mup.gov.rs>,”Nacelnik Odeljenja za Vanredne Situacije PU Prijepolje” <nacelnikovspupp@mup.gov.rs>,”Zoran S Ristic” <zoran.sristic@mup.gov.rs>,”Jadranka Vukovic” <jadranka.vukovic@mup.gov.rs>,”Goran Bursac” <goran.bursac@mup.gov.rs>,”Nebojsa T Nikolic” <nebojsa.tnikolic@mup.gov.rs>,”Nenad Bijelic” <nenad.bijelic@mup.gov.rs>,”Sasa Cicvaric” <sasa.cicvaric@mup.gov.rs>,”Milan Eric” <milan.eric@mup.gov.rs>,”Ivan Spajic” <ivan.spajic@mup.gov.rs>
Cc: “Luka Causic” <luka.causic@mup.gov.rs>,”Boban Miodrag Stevanovic” <boban.mstevanovic@mup.gov.rs>,”Nenad Jocic” <nenad.jocic@mup.gov.rs>,”Tamara Lemajic” <tamara.lemajic@mup.gov.rs>,”Branko Jasnic” <branko.jasnic@mup.gov.rs>,”Jelena Dimic” <jelena.dimic@mup.gov.rs>,”Sonja Radojkovic” <sonja.radojkovic@mup.gov.rs>,”Marija Djeric” <marija.djeric@mup.gov.rs>,”Nedeljko Gagic” <nedeljko.gagic@mup.gov.rs>,”Aleksandar Radosavljevic” <aleksandar.radosavljevic@mup.gov.rs>,”Davor Vidovic” <davor.vidovic@mup.gov.rs>,”Milos Milenkovic” <milos.milenkovic@mup.gov.rs>
Date: čet, 3. 7. 2025. 08:19
Subject: Instruktivni akti Sektora za vanredne situacije koji se stavljaju van pravne snage

Поштовани,

у прилогу Вам достављамо акт Сектора за ванредне ситуације под 07 број 3148/25 од дана 02.07.2025. године којим се ван правне снаге ставља укупно 136 инструктивних аката Сектора за ванредне ситуације.

Предметни акти стављени су ван правне снаге у циљу рационализације поступања организационих јединица Сектора за ванредне ситуације.

Срдачан поздрав

СЕКТОР ЗА ВАНРЕДНЕ СИТУАЦИЈЕ
Министарство унутрашњих послова
Мије Ковачевића 2-4,
Београд
Република Србија