Вршилац дужности начелника Сектора за ванредне ситуације (СВС) Министарства унутрашњих послова, Лука Чаушић, донео је 2. јула 2025. године акт број 07-3148/25, којим се ставља ван правне снаге укупно 136 инструктивних и депешних аката који су до сада уређивали рад свих организационих јединица овог сектора.
Instruktivni akti SVS koji se stavljaju van pravne snage (1)У акту је наведено образложење за ову одлуку, и то:
“… након што је радна група Сектора за ванредне ситуације образована са задатком да се унутар Сектора за ванредне ситуације редукују административни поступци, извршила свеобухватну анализу свих депеша и инструктивних аката којима се регулишу поступања из делокруга рада Сектора за ванредне ситуације, утврђено је да постоји потреба да се ван правне снаге стави укупно 136 инструктивних аката а све у циљу рационализације поступања организационих јединица овог Сектора.”
Нема информација о томе да ли ће нови акти бити донети, нити у ком року, нити нам је познато да су организационе јединице биле укључене у консултације. Одлука се односи на све делове СВС-а, у дубини територије Републике Србије.
Конкретан случај: када се акт укине без замене – посао стане
Одељење за заштиту од експлозивних остатака рата (ЕОР) који је део Управе за цивилну заштиту и управљње ризиком није добило овај акт, иако се неколико укинутих аката директно односи на њихов посао.
Међу укинутим актима налазе се и три документа која су представљала основу за ангажовање тимова на уклањању експлозивних остатака рата (ЕОР):
- Инструкција за ангажовање тима за НУС УВС Крагујевац – акт број 09 бр. 567/18
- Инструкција за ангажовање тима за НУС УВС Ниш – акт број 09 бр. 217-1001/16
- Инструкција о поступању при уклањању и уништавању НУС – акт број 07/1 бр. 81/15
Стављање ван снаге Инструкција за ангажовање тима за НУС УВС Ниш већ доводи до конкретних проблема на терену. Посебно алармантна ситуација је у Управи за ванредне ситуације у Нишу, где начелник управе сматра да нема формални мандат, или не жели да формира тим у случају проналаска НУС и ЕОР на територији Управе Ниш.
У одсуству важећег акта, поставља се питање да ли начелник уопште има правни основ да донесе решење о формирању тима и ангажовању запослених на пословима проналажења, уклањања и уништавања експлозивних остатака рата. Пре свега јер у нормативном опису управе нема тих послова, за разлику од Управе у Крагујевцу. Може се тумачити да је овом одлуком комплетна линија рада – стопирана. Радници, средства, опрема и возила би могла да остану у стању мировања, док се теренске активности одлажу чекајући на специјалистички тим из Крагујевца или Београда.
Ово није теоријски, већ веома практичан проблем. Ради се о високоризичним задацима у којима запослени рукују експлозивом, минама, гранатама, бомбама и другим заосталим убојним средствима. Било какав административни вакуум у овој области може директно угрозити не само безбедност службеника, већ и грађана Републике Србије.
Реч без сагласности – последице могу да трпе запослени
Синдикат полиције Слога се пита:
- Да ли је ова одлука донета уз консултације са руководиоцима организационих јединица?
- Зашто није објављена на транспарентан начин?
- Зашто није достављена свим организационим јединицама попут Одељења за ЕОР и запосленима који су директно погођени њеним спровођењем?
Поставља се логично питање: ко је донео одлуку без припремљеног решења? Зашто се акти укидају, а да се претходно не донесу нови? Зашто запослени који обављају најризичније послове нису ни обавештени?
Ово није само административна процедура – ово је питање функционисања читавог система.
Похвално је водити рачуна о нормативној уређености и пречишћавању прописа, али се поставља питање: зашто су нови акти доношени годинама, а претходни нису формално стављани ван снаге? Зашто се пишу и усвајају нејасни прописи који траже појашњења у виду инструкција или упутстава?
Основни принцип правне сигурности захтева да сваки нови акт експлицитно ставља ван снаге претходни. Зашто то није чињено у Сектору за ванредне ситуације? Да ли је у питању незнање, неодговорност, немар – или нешто много опасније а то је распоређивање нестручних а оданих и послушних кадрова.
Поштовани,
у прилогу Вам достављамо акт Сектора за ванредне ситуације под 07 број 3148/25 од дана 02.07.2025. године којим се ван правне снаге ставља укупно 136 инструктивних аката Сектора за ванредне ситуације.
Предметни акти стављени су ван правне снаге у циљу рационализације поступања организационих јединица Сектора за ванредне ситуације.
Срдачан поздрав
СЕКТОР ЗА ВАНРЕДНЕ СИТУАЦИЈЕ
Министарство унутрашњих послова
Мије Ковачевића 2-4,
Београд
Република Србија