СУК: Ко нас чува од чувара?

Уколико се грађанин или запослени у МУП-у обрати министру Ивици Дачићу и затражи праведну истрагу у контроли рада Сектора унутрашње контроле (СУК) у складу са одредбама Закона о полицији, очекује да ће његов захтев бити размотрен на независан, транспарентан и професионално вођен начин. Међутим, стварност је далеко од те визије и очекивања грађана или запослених.

Проблем независности и колизија интереса

Организациона структура Радне групе за контролу рада СУК-а обухвата чланове који су већ део истог система – дакле СУК. До душе, ово је важило у време министра Братислава Гашића. Ко сачињава радну групу у време министра Ивице Дачића још увек не знамо.

Овакав начин формирања радне групе доводи до колизије интереса јер они који би требали да контролишу рад СУК-а имају директан утицај на запсолене у СУК (У главном су то они исти руководиоци који доносе одлуке и дају инструкције извршиоцима у СУК). Оваква ситуација отежава објективну процену и осигурање праведности, те поставља озбиљно питање: како можемо осигурати правичну контролу када надзор врше сами они који су управо део организације коју треба контролисати?

Негативно искуство притужилаца

Синдикат полиције Слога забрињава чињеница да грађани, или запослени у МУП који се обраћају СУК-у и траже да се поступа у складу са Законом о полицији очекују од СУК-а да спроведе независне контроле. Уместо тога, СУК прослеђује пријаве организационим јединицама, као што су нпр. Сектор за логистику или Сектор за ванредне ситуације, који у свом опису надлежности немају дефинисану дужност да истраже извршење контроле својих запослених у покгеду извршења КД. Оваква пракса ставља притужиоце у незгодну позицију – они не добијају директну реакцију од надлежног органа, већ се њихове пријаве одмах препуштају ненадлежним институцијама, што оставља утисак да се њихове пријаве не узимају у обзир.

Поред тога, искуство указује да Радна група не успоставља директну комуникацију са притужиоцем током целокупног процеса истраге. Грађанин који се обрати министру, или претходно СУК очекује да ће бити укључен у поступак, да ће давати предлоге или добити информације о напретку и резултатима контроле, али уместо тога добија обавештење након окончања истраге, у главном, да нема пропуста у раду СУК-а. Ова пракса не само да онемогућава дијалог, већ и подрива поверење грађана у институције које би требало да штите њихова права.

Активна улога притужиоца у борби за правду

Свака истинска контрола и истрага треба да буде транспарентна и независна. Грађани имају право да буду активно укључени у контролне процесе – да своја сведочења и предлоге унесу у јавност и да усмеравају истрагу. Само на тај начин може се обезбедити да њихов глас буде уважен и да се одговорно поступа у случајевима где постоје сумње на неправилности. Активни ангажман притужилаца представља кључни елемент за успостављање правичне контроле, јер без њиховог учешћа институције ризикују да оправдавају сопствене поступке, остављајући грађанине без стварне заштите.

Разочарање радом министра

Незадовољство грађана додатно је појачано када, након што се обраћају Министру ради контроле рада СУК-а, доживе разочарање јер сам министар не спроводи објективну истрагу. Уместо тога, одговорност за истрагу се поново препушта високим руководиоцима СУК-а, који оправдавају своје поступке на начин да грађанин најчешће није у праву. Овај догађај додатно потврђује сумње у независност и ефикасност контролних механизама, те поставља питање – ко ће нас чувати од чувара када они сами нису у стању да критично надзиру своје радне поступке?

Закључак

Поставља се основно питање: да ли је праведно и законито да институције које су дужне да штите грађанска права буду устројене тако да, уместо независне контроле, успостављају механизам који у великој мери штити сопствене интересе?

Синдикат полиције Слога предлаже министру Ивици Дачићу реформу начина контроле рада запослених у СУК,  да осигура да контролни процеси буду независан, транспарентан и усмерен ка стварном решавању проблема.

Грађани заслужују да добију професионално вођену истрагу, а не формалне одговоре који остављају утисак да је њихов глас бесмислен.

Систем који је постављен да штити слободе и права грађана мора бити реформисан тако да свако сведочење и сваки предлог буде озбиљно размотрен, уз активно учешће притужиоца. Само кроз активан ангажман притужилаца и независну контролу можемо створити систем у којем ће правда заиста бити део свакодневног живота грађана.

Грађани имају право на правду и крајње је време да се то право поштује!