Председник опет “угрожен”? Манипулација јавношћу у сред политичке кризе

У тренутку када студентски протести трају безмало 100 дана, стиче се утисак да се политичка криза у Србији све више продубљује, незадовољство грађана расте а у јавности се појављује снимак председника Републике у ситуацији која поставља више питања него што даје одговора.

На снимку, који је забележен камером из возила пратње, видимо председника у околностима које су безбедносно спорне. Његов блиндирани аутомобил, у коме се налазе још два лица (возач и сувозач), зауставља се на сред коловоза након што је са задње леве гуме отпала газна површина. Уместо да прате стандардне безбедносне протоколе и процедуре, припадници војне јединице „Кобре“ излазе из возила и не предузимају мере заштите штићеног лица – Председника Републике Србије. Председник такође излази из аутомобила, док је његова пратња више усредсређена на оштећену гуму него на његову безбедност.

Ко и зашто пласира овај снимак?

Оно што највише забрињава није сам снимак, већ чињеница да је он уопште доспео у јавност. Ради се о снимку који није могао бити објављен без знања или одобрења људи блиских председнику – било да је реч о његовој ПР служби, безбедносним структурама или пропагандним медијима који свесно манипулишу јавним мњењем.

С обзиром на политичке прилике у земљи, намеће се питање да ли је овај снимак пуштен у јавност како би се поново створила слика о председнику као наводно најугроженој личности. Ово није први пут да режим користи сличне методе како би скренуо пажњу са стварних проблема у земљи. Грађани су већ више пута могли да чују приче о атентатима и опасностима које вребају председника, али до данас ниједна од тих „угрожавајућих ситуација“ није доказана и грађани не знају епилог.

Ако је заиста било безбедносне угрожености, зашто би такав снимак био јавно објављен и какв је циљ сем политичког? Да ли је циљ био да се грађани поново застраше и ставе у позицију да верују да је њихов вођа изложен опасности? Или је ово још један покушај да се у јавном дискурсу промени тема – са студентских протеста, корупције и других горућих проблема, на личну безбедност председника?

Безбедносни пропусти – шта није урађено како треба?

Поред политичког аспекта, хајмо да се базирамо на уско стручну проблематику јер снимак открива озбиљне пропусте у раду војног обезбеђења:

  1. Заустављање на сред пута – Када дође до проблема са возилом штићене личности, стандардна процедура налаже да се возило не зауставља на отвореном путу, већ да се настави вожња или што пре премести на безбедну локацију. У овом случају, возила су заустављена насред коловоза, што је омогућило да свако може снимати и посматрати ситуацију.

  2. Излазак штићене личности из возила – Председник није смео да изађе док безбедносни тим не обезбеди подручје. Његов излазак без било каквог тактичког покривања представља грубо кршење безбедносних протокола.

  3. Понашање припадника јединице ‘Кобре’ – На снимку се види да су припадници обезбеђења више загледани у точак него што се брину о безбедности за председника. Нико није извадио оружје, нити је формирао заштитни прстен. Ово је непрофесионално и показује или потцењивање ризика или одсуство адекватне реакције и обуке.

  4. Локација председника у колони – По стандардима заштите високих званичника, председник не би требало да буде у првом возилу, већ у другом или трећем, како би имао бољу заштиту у случају напада или техничког квара.

Закључак: Манипулација и немар уместо професионализма

Овај догађај открива два велика проблема – први је опасна политичка манипулација у којој се још једном покушава наметнути наратив да је председник животно угрожен, а други је очигледно непрофесионално поступање припадника „Кобри“.

Поставља се питање: да ли је све ово само лоша импровизација или намерна режија у којој се председник представља као жртва, а јавност поново наводи да заборави стварне проблеме у земљи?

Шта је Run-flat гума

Run-flat гума представља специјалну врсту гуме дизајнирану да омогући наставак вожње чак и након губитка ваздуха. Код блиндираних возила, где је континуирана мобилност од кључне важности, ове гуми су посебно коришћене јер имају ојачане бочне зидове и унутрашњу конструкцију која носи тежину возила у случају оштећења или пробијања гуме.

Под којим условима може доћи до одвајања газећег слоја

Иако су run-flat гуми дизајниране да буду отпорније, постоје услови при којима може доћи до оштећења, укључујући и одвајање газећег слоја:

1. Екстремно неравни терен: На путању са великим неравнинама, као што су издубане или оштре неравнине површине, гума је изложена значајним механичким ударима. Уколико су ударе превелике или се понављају, структура гуми може бити претерано оптерећена.

2. Вожња након губитка притиска: Када гума ради у режиму без налога ваздуха, њена способност да апсорбује ударе се смањује. Ако се возило настави вожњу по веома неравном терену у таквим условима, топлотни и механички стресови могу довести до оштећења адхезивних веза између газећег слоја и унутрашње конструкције, што може резултовати његовим одвајањем.

3. Прекомерена брзина или дуготрајна вожња: Ако се возило креће брзином која је већа од препоручене након губитка притиска или ако се такви услови одржавају дуже време, повећана температура и вибрације могу допринети акумулацији оштећења.

4. Механичка оштећења или фабричка грешка: У случајевима када гума већ има неправилности у конструкцији или је претходно оштећена (на пример, од удара о оштећене површине), ризик од одвајања газећег слоја је већи.


1. ШТА ПРОПИСУЈУ СТАНДАРДИ БЕЗБЕДНОСНЕ СТРУКЕ?

Уобичајене мере безбедности у пратњи високих званичника, укључујући штићене личности највишег ранга као што је председник државе, налажу да:

  • Штићена личност никада није у водећем возилу колоне, већ у другом или трећем возилу, чиме се минимизује ризик напада.
  • У случају техничког проблема (попут квара или оштећења гуме), возило мора наставити кретање ако је икако могуће, а тек на безбедном месту врши се евакуација у резервно возило.
  • Заустављање возила на сред коловоза је недопустиво, осим у случају саобраћајне несреће која онемогућава наставак кретања.
  • Возач блиндираног возила никада не сме напуштати возило док се штићена личност налази унутра. Његов задатак је да остане спреман за хитну реакцију.
  • Председник не сме напуштати возило док обезбеђење не формира заштитни кордон, а тек након безбедносне процене, евакуација се врши у резервно возило.

2. УОЧЕНИ БЕЗБЕДНОСНИ ПРОПУСТИ

На основу снимка, уочено је више критичних безбедносних пропуста:

2.1. Погрешан распоред у колони

  • Председник је био у првом возилу колоне, што је у супротности са безбедносним протоколима. Прво возило је „извиђачко“ и има за циљ да идентификује опасности пре него што угрожени субјекат наиђе на њих.

2.2. Неоправдано заустављање на сред пута

  • Чињеница да се возило одмах зауставило након што је дошло до оштећења гуме представља озбиљан пропуст, јер се сваки неочекивани технички проблем мора третирати као потенцијална претња (напад или саботажа).
  • Ако је возило са „run-flat“ гумама, требало је наставити кретање до безбедне локације.

2.3. Лоше управљање кризном ситуацијом

  • По изласку из возила, припадници јединице „Кобре“ нису извукли оружје нити заузели тактичке позиције.
  • Усресређеност ка оштећеној гуми, а не ка окружењу, што је омогућило потенцијалним нападачима (уколико су постојали) да делују без препреке.
  • Председник је изашао из возила, након изласка возача, пре него што је ситуација осигурана, што представља директно угрожавање његове безбедности.

2.4. Изостанак протокола за заштиту штићене личности

  • Возач је први напустио возило, што је неприхватљиво јер тиме није било особе у возилу која би могла да га покрене у случају потребе.
  • Након возача и сувозача, из возила излази и сам председник, који је у том тренутку остављен без икакве физичке заштите.

3. ПРОБЛЕМ СА ОБЈАВЉИВАЊЕМ СНИМКА

Посебно забрињавају околности под којима је снимак објављен:

  • Снимак је направљен аутоматском камером за бележење саобраћаја из возила пратње.
  • Остаје нејасно ко је и зашто дао снимак медијима. Ово је безбедносни проблем, јер снимци везани за штићене личности морају бити строго чувани.
  • Могуће је да је снимак објављен у политичке сврхе, што додатно компромитује рад служби задужених за безбедност председника.
  • Неко је морао дати одобрење за објаву снимка – било сам председник, било његова ПР служба. У супротном, ради се о озбиљном пропусту у заштити поверљивих информација.


4. КЉУЧНЕ ПРЕПОРУКЕ

4.1. Хитна ревизија безбедносних процедура

  • Потребно је онемогућити да се председник вози у првом возилу и осигурати да се креће у другом или трећем возилу у конвоју.
  • У случају техничког проблема, возило не сме одмах стати, већ мора наставити кретање до безбедне локације.

4.2. Унапређење реакције обезбеђења

  • У сличним ситуацијама, обезбеђење мора прво формирати заштитни обруч око возила пре него што било ко напусти возило.
  • Возач не сме напуштати возило док председник није безбедан.

4.3. Контрола информација и медија

  • Сви снимци везани за председника морају бити строго чувани. Потребно је испитати како је овај снимак доспео у медије и да ли је објављен уз одобрење.

Синдикат полиције Слога позива све професионалце из области безбедности да се јавно изјасне о овом инциденту и да спрече да се безбедносне процедуре користе у политичке сврхе. Јавност има право да зна истину – да ли је председник заиста био у опасности или је све само део пропагандног сценарија?

Анализу извршио:
Драган Жебељан
заменик председника
Синдикат полиције Слога